Marketeer van de Week: Chiel Blokvoort (Triodos Bank) over de nieuwe 'groei'-campagne
- Media
- 7 dec 2013 @ 12:21
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - Interview
- 7 dec 2013 @ 12:21
- Jeroen Mirck
Deze week lanceerde Triodos Bank de nieuwe campagne voor 2014: 'Groei is meer dan een cijfer.' MarketingTribune spreekt met Chiel Blokvoort, online marketeer bij Triodos Bank. 'Wij kijken niet te veel naar onze concurrenten.'
Gefeliciteerd, Triodos Bank heeft weer een spraakmakende commercial gemaakt.
'Dank je! Het blijft natuurlijk altijd spannend of je commercial aanslaat. Dat ook jullie hem nu spraakmakend noemen, is een goed signaal dat we de juiste snaar hebben weten te raken. Elk jaar willen wij onze doelgroep prikkelen, echt aan het denken zetten over een maatschappelijk relevant thema. Klein. Het nieuwe groot was het thema van dit jaar. Groei is meer dan een cijfer is het thema van 2014.'
Wederom kiest Triodos Bank ervoor om niet over eigen diensten te praten in haar commercial. Sterker nog: de commercial is kritisch op het bancaire systeem. Schrikt dat geen klanten af?
'Triodos Bank is natuurlijk een bank met een bijzondere missie, maar we zijn in de eerste plaats wel een bank. Met onze campagne zetten we ons nergens tegen af. In tegendeel: wat we er mee willen, is de vastgeroeste opvattingen over onze economie en welvaart losweken. Door mensen anders naar ‘groei’ te laten kijken. We hebben alweer een paar jaar geleden op de marketingafdeling van de bank de strategische keuze gemaakt te stoppen met het verkopen van producten en diensten. In plaats daarvan willen we mensen inspireren met een positief geluid. De boodschap in onze commercials maakt een dynamiek, een beweging in de samenleving zichtbaar waar mensen zich in kunnen herkennen. De drempel om voor een (andere) bank te kiezen is groot. Als je mensen eerst in hun hart weet te raken, dan volgt het hoofd vanzelf.'
Hoe ziet de verdere campagne eruit en welke middelen zet je daarvoor in?
'Tot eind januari 2014 gaan we de campagne gericht laten zien en horen op TV, online, op de radio en in de bioscoop. Daarnaast zullen we de campagne doorvertalen in eigen middelen en events zoals onze jaarlijke Hart-Hoofdprijs.'
Lukt het Triodos om zich te onderscheiden van de concurrentie, ook van ASN Bank dat min of meer eenzelfde propositie heeft?
'Daar hebben jullie vast wel een beeld bij. Wij proberen zelf in ieder geval niet teveel naar onze concurrentie te kijken. Door dicht bij onze eigen missie te blijven, en deze telkens weer te vertalen in een optimistische boodschap die mensen ook echt raakt, denk ik dat we ons zeker zullen onderscheiden. En het blijft natuurlijk aan onze doelgroep om te beoordelen of dit lukt.'
Hoe lang werk je al voor Triodos en in welke functies?
'Ik werk nu 2,5 jaar bij Triodos Bank in de functie van online marketeer.'
Wat heeft de marketingcommunicatie van Triodos dat andere bedrijven niet hebben?
'Het nauwe contact met de vele duurzame ondernemers die wij financieren, bijvoorbeeld. De energie die deze mensen hebben, werkt aanstekelijk! Daarnaast geeft het mij echt een kick om te zien als wij een breed publiek weten te raken met onze communicatie. Deze week bij de lancering van de nieuwe campagne, moet ik mezelf echt tegenhouden om niet elke vijf minuten twitter te refreshen...'
Wat deed je voordat je bij Triodos werkte?
'Voor Triodos heb ik vijf jaar in diverse marketing- en consultancyfuncties gewerkt bij onder meer Capgemini en Checkit, dat nu iProspect heet.'
Triodos streeft een betere wereld na. Dat zal vast ook bij de medewerkers leven. Hoe draag jij privé bij aan een betere wereld?
'Ik ben een koffiemerk aan het opzetten dat 100 procent Direct Trade moet gaan worden.'
Op welke social media ben je actief en waarvoor gebruik je ze?
'Met name Twitter, LinkedIn en Facebook, zowel zakelijk als privé.'
Kun je jezelf in vijf merken omschrijven?
'G-Star, Apple, Grolsch, Illy en Peeze. Ja, ik heb iets met koffie.'
Wat zijn jouw ambities als marketeer?
'Triodos Bank ook online nog zichtbaarder helpen maken.'
Wat zijn jouw mediamerken?
'Nrc.next, Columbus magazine, Spotify, Nederland 3 en NU.nl.
www.twitter.com/chielblokvoort
Eerder publiceerde MarketingTribune in de serie Marketeer van de Week:
- Cilesta van Doorn (Tele2) over het vertrek van het zwarte schaap Frank
- Robert Bernink over de opmars van Q-music
- Thomas Marzano over de nieuwe merkidentiteit van Philips
- Michel van Slingerland (Hornbach) over de 'Wat laat jij achter?'-campagne
- Derrick Neleman (By The Grape) over uitverkiezing Beste Wijnwinkel
- Diana van Staalduijnen (Tuc) over de lancering van Tuc Break
- Katrin Ellmann (Haribo) over lancering van Vrolijke Drop
- Jeannette Reichardt-Schalk (Mondelez) over lancering van Velours Noir
- Cleome van den Berg (Wessanen) over de lancering van Clipper
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bavaria en carnaval waarom ze altijd een campagnehit lijken te...
- De Telegraaf bereikt meer lezers dankzij digitale editie
- Neuro-onderzoek bevestigt kracht van gecombineerde tv- en...
- [column] De culturele revolutie is begonnen! Ga bij het verzet
- TV-reclamemarkt in 2024: sterke groei online video
- EW Magazine lanceert positioneringscampagne 'Zuurstof tot...
Laatste Nieuws
- Q&A onderzoekt onmisbaarheid... 12-03-2025
- Mediatrends: online mediaconsumptie... 11-03-2025
- EW Magazine lanceert... 10-03-2025
- De Telegraaf bereikt meer lezers... 07-03-2025
- Neuro-onderzoek bevestigt kracht van... 06-03-2025
- TV-reclamemarkt in 2024: sterke... 05-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day